Teleurstellend

Teleurstellend

Omdat ik met zeer grote regelmaat vliegtickets boek voor zakelijke reizen heb ik naast mijn American Express card een ViaBuy Mastercard aangeschaft omdat AMEX niet door elke airline wordt geaccepteerd. Waarom ik voor ViaBuy heb gekozen en niet voor een kaart via mijn bank is omdat in de eerste instantie de kaartbijdrage van 30 euro per jaar relatief laag te noemen is. Voor mijn AMEX kaart betaal ik 170 euro per jaar, ter vergelijk.

In beginsel heb ik een aantal transacties kunnen doen zonder problemen. Toen brak echter het moment aan dat ik het zogenoemde ID-level had bereikt van 1000 euro. Ter preventie van fraude moest ik mijn identiteit kunnen aantonen d.m.v. adresbewijzen via nutsvoorzieningsinstanties en paspoort en- of rijbewijscopies. Herhaaldelijk kreeg ik na elke upload de melding dat mijn bewijs van identiteit niet leesbaar was, niet geldig was of niet van toepassing was. Inmiddels hebben alle documenten die ik maar kan bedenken de revue gepasseerd en nog steeds is mijn identiteitslevel "on hold". Mijn geld (een bedrag van 550 euro) ook. Ik kan er niet bij en ondertussen zijn mijn tickets ook niet meer boekbaar. Deze airline accepteert in dit geval alleen Mastercard dus ik heb geen uitwijkmogelijkheid.

Buiten het feit dat ik zeer kostbare tijd moet stoppen in het continue opvoeren en inscannen van allerlei documenten (die uiteindelijk niet worden goedgekeurd) kan ik dus ook niet betalen met de kaart, én zweeft mijn geld ergens rond. De reacties zijn overigens ook niet om enthousiast van te worden; die zijn er namelijk niet. Ik krijg géén antwoord op de welgetelde vijf e-mails die ik heb verstuurd.

De organisatie achter ViaBuy slaat ergens volledig de plank mis. Deze vorm van klantenservice- en benadering is een volledig fiasco. Het wekt alleen maar frustratie, argwaan en boze reacties op. Ik geef deze organisatie hooguit een paar jaar als aan deze werkwijze wordt vastgehouden. Vooralsnog ga ik er vanuit dat ik mijn geld wel terug krijg omdat ViaBuy een kapitaalgeregistreerd bedrijf is met werknemers een verantwoordingsbeleid maar de manier waarop is er ééntje die ondernemingen anno 2016 de kop gaan kosten.

Sterke punten
Lage kaartbijdrage van 30 euro per jaar (wordt wel in één keer geïnd voor 3 jaar maar dat was mij duidelijk vooraf).
Duidelijke online transactieoverzichten, met daarin vernoemde transactiekosten per transactie of overschrijving (valt ook vooraf terug te lezen).

Zwakke punten
Enorm slechte bereikbaarheid (voor mij reden om na deze 3 jaar te stoppen met ViaBuy wegens gebrek aan vertrouwen en goede klantenservice).
Geen telefonisch contact mogelijk.
Geld "zweeft" rond, niemand geef antwoord = volledige afknapper van de hoogste plank.

Bezoek VIABUY Reviews over VIABUY

23 reacties

Hoi Joosje,

Ik heb je reactie gelezen. Zal je als advies geven om de Prepaid MasterCard Classic te nemen. Wordt uitgegeven door ICS cards en is de grooste creditcard uitgever in Nederland. Bovendien een vd weinige prepaid creditcards/debit card met een aankoopverzekering. Ik heb deze kaart via 123creditcardvergelijk besteld.

Mvg,
Victor

Beste Victor,

Hartelijk dank voor de tip. Inmiddels heb ik een Mastercard via de ING aangevraagd en ontvangen. Dit werkt prima en de service en het vertrouwen alleen al is een verademing vergeleken met die van ViaBuy.

Ik denk echter dat het voor mensen die zichzelf genoodzaakt zien een prepaid card aan te schaffen omdat het niet anders kan een goede overweging kan zijn. Ik raad deze mensen aan om zeker een aantal reviews te lezen voordat ze een dergelijke kaart aanschaffen om teleurstellingen en onduidelijkheden te voorkomen.

Beste Joosje,

je hebt helemaal gelijk ik heb ook de kaart en maakte 1000 euro over en toen heb ik hetzelfde gedaan wat jij deed en ook te vergeefs zonde van de tijd. ik heb wel me geld terug gehad na een week. ik heb de rest van mijn saldo opgemaakt en ga hem niet meer gebruiken want 1000 euro per jaar is wel erg laag. dan heb ik ook Amex en als ik niet daarmee kan betalen kan het wel via PayPal en daar gaat het alsnog via mijn Amex, misschien een idee. ik weet allen nog niet hoe ik die viabuy moet opzeggen als dat nodig is? of komt er een automatische verlenging na 3 jaar? moet ik nog uitzoeken. of weet U dat?

Mvg jeroen

Hoi Joosje,

Goed om te horen dat je een nieuwe kaart hebt waar je je vertrouwen in terug hebt gevonden.

Wat betreft Viabuy, het is een marketingstunt en biedt niks meer dan andere kaarten. Okay dat IBAN is misschien fijn, maar dit biedt de DB Card ook aan en is een heel stuk voordeliger. €9,50 per jaar.

Mvg,
Victor

Beste Victor,

Wanneer je advies geeft over een goedkoper alternatief, moet je wel eerlijk blijven.
Die DB Card laat je voor ALLES betalen. een IBAN overschrijving kost je 1,5% met een minimum van 2,00 Euro. Bij elke bank is een IBAN overschrijving GRATIS. Bij VIABUY ook.
De opname limieten via geldautomaat zijn belachelijk, als is de opwaardeer limiet per dag. 2 x met een tussen pauze van 4 uur.
Kortom, hoe goedkoop of duur een kaart is moet een ieder voor zichzelf berekenen.

Wanneer mensen de beschikbare informatie goed lezen en hun eigen verantwoordelijkheid ook nemen, dan kan een hoop leed voorkomen worden.
Ik heb zelf een VIABUY kaart en ben er zeer tevreden over. Heb bij de aanvraag direct een kopie paspoort en uitreksel basisadministratie overlegt, resultaat - mijn kaart was direct IDV 2 met 15.000,00 limiet. Niks geen gezeur over 1000,00 per jaar.
Nu was dit niet voldoende voor mij aangezien mijn maandelijkse stortingen op deze kaart meer dan 5000,00 zijn. Na de tweede opwaardering direkt met inkomensgegevens langs de Notaris gegaan, documenten overlegt en binnen 3 dagen (inclusief trip naar de notaris) was mijn kaart IDV 3 en opwaardeerlimiet vrij.
Het ligt dus gewoon aan je eigen verantwoordelijkheid wat je bereid bent te doen.

Goed lezen , goed vergelijken en een wel overwogen beslissing nemen.
Dat zal zelden voor teleurstelling zorgen.
Niets lezen en afgaan op afwijzende en aanprijzende reacties van anderen zal altijd voor teleurstelling en problemen zorgen.

Mvg.

Michel

Beste Michel,

Jij bent dan een van de weinigen waarbij de upgrade snel ging. Ik heb ook geprobeerd om dat te doen heb ook me paspoort en nog vele andere papieren maar kreeg constant het zelfde bericht terug niet goed. En ik ben niet de enige. maar het laden van de kaart gaat zeer makkelijk en je kan het idd overal gebruiken. geen probleem mee gehad. maar ja 1000 per jaar is wel erg weinig en upgraden lukt niet dus van daar dat ik de kaart maar niet meer ga gebruiken. als ik het vraag wat ik nog meer kan doen krijg ik geen antwoord op. en dat is jammer.

Beste Michel,

Grappig dat je commentaar levert op anderen, maar zelf de meest dure kaart aanprijst.

Als eerste alternatief gaf ik aan de MasterCard Classic prepaid te nemen. Ik gaf daarna alleen aan dat Iban fijn was met viabuy en db card.

En met zulke bedragen van 5k per maand op een prepaid creditcard is allerminst merkwaardig te noemen. ;)

Victor

@ Victor
Lees eens goed. Ik prijs niets aan, maar adviseer mensen om goed te vergelijken en hun eigen keus te maken.
Voor mensen die niet weten hoe ze met geld om moeten gaan klinkt 5k op een prepaid kaart misschien raar, maar geloof mij dat in de online trading 5K nog steeds wisselgeld is.
Ik heb een prepaid kaart omdat ik mijn bankrekening niet wil bloot stellen aan internet.
Bij ICS zou ik absorbitante bedragen aan credit card fees moeten betalen, door de IBAN van VIABUY zijn mijn kaart transacties gratis.

@ jeroen.
Ik ben niet een van de weinigen, eerder een van de velen.
Zorg er gewoon voor dat je de juiste documenten op de juiste manier verstrekt. De uitleg is er duidelijk genoeg voor.

Michel,

Praat aub niet uit de hoogte met je "absorbitante" bedragen. Oftewel "te hoge bedragen".

Langs de notaris om je prepaid creditcard te activeren voor een geldig document...kom op alsjeblieft zeg! De enige website weke VIABUY de hemel in prijst, is Mijndebitcard.nl en zal me niks verbazen dat jij daarvan bent.

Maar laten we hierover ophouden, want ben een beetje klaar met je blabla Michel!

Gegroet Victor

Ps ter informatie!

Deze creditcardvergelijkers verdienen een commissie met de verkoop van een creditcard of prepaid creditcard.

Gemiddeld ligt de verkoop van een prepaid creditcard rond de €10,- euro. Viabuy is de enige welke een commissie geeft van €50,-.

Dus Michel je valt door de mand!

Gegroet,
Victor

Michel,

Leg me dan is uit welke documenten ze in een keer accepteren. maar als je alles leest hier lijkt het er op dat je een van de weinigen bent maar zeg me is welke papieren gaan de eerste keer gelijk door. als je dat hier opschrijft maak je velen mensen meer happy. ik ben misschien niet zo snel als jij.

De juiste documenten zijn precies wat zij vragen.

Een kleurenkopie in hoge resolutie - niet wazig - document volledig zichtbaar met alle zijden/hoeken - en niet te oud (verschilt per document)
ID - Paspoort of identitietskaart
adres - uittreksel basisadministratie lukt altijd. (iedereen staat immers op een adres ingeschreven)
Facturen van een nuts voorziening DUIDELIJK per post verstuurd (factuur zal gevouwen zijn om in de envelop te passen) PDF'jes en internetkopietjes werken niet.
Andere facturen, briven, polissen ook niet.
Kenteken registratie papier of kaart van uw auto
Bankafschriften per post ontvangen of voorzien van handtekening en stempel van de bank om echtheid aan te tonen.

Wat je gewoon even moet begrijpen is dat elektronische papier gemakkelijk gemanipuleerd kunnen worden, deze zullen dus nooit geaccepteerd worden.

Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt.

Nog een korte reactie op blaaskaak Victor.
Het maakt mij echt niet uit welke kaart men kiest hoor, ik hoef er niet voor te betalen. Iedereen heeft zijn eigen reden om een prepaid kaart te willen gebruiken, daar horen ook eigen wensen bij. Niet elke kaart past bij elke wens.
Het zou prima kunnen dat er vergoedingen betaald worden voor een kaart aanvraag, dat gebeurd immers bij bijna alle diensten en produkten.
Dat versterkt alleen maar dat je zelf goed moet lezen en vergelijken.
Oftewel, kortom is er maar 1 advies wat je kunt geven over welke kaart te gebruiken - LEES ALLE BESCHIKBARE INFORMATIE.

Ook jouw zo geprezen ICS maakt zich schuldig aan moeilijk te vinden kleine lettertjes en verborgen kosten.

Michel,

Jij begint over dat ik geen eerlijk advies geef in je eerste bericht wat betreft de vraag van Joosje.

Ik zei gewoon kijk eens naar een alternatief als de MasterCard Classic prepaid.

Daarna begon jij in opdracht van Viabuy of met je eigen vergelijkingssite een heel verkooppraatje te houden.

Jij denkt echt serieus dat mensen dom zijn of niet? Met je tripje naar de notaris...houd hier aub mee op joh!

Victor

@Victor nog even..

Zat m'n tijd een beetje te verdrijven met domme reviews te lezen hier (sommige zijn best grappig)

Viel me toch iets op wat je misschien zelf niet gezien heb.
De zo door jouw geprezen ICS wordt ook afgebrand m.b.t. klantenservice en onduidelijke kosten en commissies die zomaar afgeschreven worden.

Beste Michel,

Je blijft maar doorgaan he...

ICS cards heeft tenminste een klantenservice. Kun je van Viabuy niet zeggen.


Bovendien is ICS cards een betrouwbaar bedrijf en onderdeel van ABN AMRO.

De kosten van de MasterCard Classic staan gewoon transparant op de website. Dacht dat je zo goed was in het uitzoeken hiervan. Maar schijnbaar verveelde je je meer of was je druk bezig met het vervelen van anderen.

Victor

Hoi
Ik heb het dezelfde aan de hand bij viabuy dat ik mijn limiet heeft bereikt en ze hebben mijn geld afgehouden en niet gestort op mijn mastercart. Ik ben razend ik heb zoveel mails gestuurt ze geven geen antwoordt.
Nu mijn vraag zou ik mijn geld terug krijgen heeft er iemand ervaring mee. Ik ga deze kaart echt niet meer gebruiken.
Groetjes

Beste Figen,

Kwestie van goede kopieen van de juiste documenten.
Goed lezen wat ze van je vragen.
Anders is een simpel mailtje met "ik wil geen IDV2, stort het geld aub terug" is voldoende om je geld zonder problemen terug op je rekening te krijgen.
Zal wel een paar dagen verwerkingstijd vergen, maar da's normaal bij elke bank/kaart instelling.

Hoop dat dit een bruikbaar antwoord voor je is.

m.v.g.

Michel

Ook ik ben al ruim 14 dagen bezig met het sturen van allerhande dingen alleen paspoort is wel geaccepteerd rest wordt continue afgekeurd.
Huur acceptgiro met aangehechte brief waar diverse keren mijn adres opstaat.
Ook dat het de huur is van des betreffend woonadres.
Een brief van essent een brief met rekening van water op alle mogelijke manieren gescand gefotografeerd maar se blijven het afkeuren.
Inmiddels ben ik op mijn vakantie adres en kan ik nog mijn kaart niet gebruiken.
Heb geld gezet op mijn paysafe account maar kan er niet bij omdat ik inmiddels via paysafe al 250 opgewardeerd heb.
Jammer dat ik dit niet vooraf heb geweten.

Dan had ik hier zeker niet voor gekozen.
En heb al diverse mails gestuurd maar op nog geen 1 een reactie gehad.

Beste Loes,

Wil je een prepaid creditcard zonder limiet en lage kosten? Ga dan voor de Skrill card. Veruit de laagste kosten en slechts €10,- in aanschaf.

Mvg,
Bram

Beste Michel, vind het erg ver gaan dat je zulke vertrouwelijke documenten moet sturen naar een onbetrouwbaar bedrijf dat voor de meest rare dingen kosten in rekening brengt. Hoge kosten ook. Blijkbaar ben je er met gewoon die 130€ betalen voor een eerste jaar "gratis kaart" nog niet vanaf wat ik hier lees en dan alle gedoe, vreemde verassingen met verdwenen geld waar mensen niet bij kunnen... beloofd niet veel goeds. Dan ook nog allerlei vertrouwelijke informatie inwilligen. Het was toch zogenaamde anoniem en zonder BKR-controle. Mikken ze dan niet al op een bepaald kwetsbaar consumentenpubliek? Daarnaast kost elke inactieve maand je 10 Euro en 130 Euro administratiekosten per uur. Heel bizar. En je tip van eventjes naar de notaris gaan. Wat kost een notaris wel niet per uur... wel meer dan doe boete van 130€ van Intrum Justitia. Bovendien is Intrum Justitia het meest agressieve en begrip loze incassobureau wat ik ken. Altijd en onredelijk en vallen aan als een stel haaien die bloed ruiken. Ofterwijl, mensen in nood nog verder proberen af te persen, uit te knijpen eraar te verdienen en dan heel brutaal roepen over kleine lettertjes die je pas na ontvangst van de zogenaamd gratis kaart kunt lezen. Oja, er staat ook in hun voorwaarden dat ze die zonder enige toestemming of waarschuwing mogen veranderen. Voor iedereen die met dit bedrijf in de clinch ligt. Het Europees Consumenten Centrum is bezig met een zaak tegen viabuy omdat ze klachten ontvangen vanuit heel Europa. Dien je klachten daar in want het bedrijf schijnt uiteraard weer een Engelse bv te zijn en onder de Engelse wetgeving en regelgeving te vallen
(Goh.. waarom verbaast mij dit nu weer niet en is dit nogal typisch...) De post kwam overigenschede via Duitsland als ik me niet vergis. Maar het ECC verzameld in elk geval alle klachten over VIABUY en werkt aan een dossier. Dus alle gedupeerden neem contact op hierover met ECC in Nederland. Hebben jullie nog ander tips wat betreft viabuy en hoe van ze af te komen of waar klachten neer te leggen dan hoor ik dat graag. Groetjes en succes, vrouw uit Breda

Wat een zooitje ongefundeerd gelul weer.
Elke prepaid service -telefoon-creditkaart- lik me reet service, allemaal kennen ze een clausule voor "niet gebruiken" VIABUY is 1 van de meest redelijke met een termijn van 1 jaar en een enkele transactie (zonder minimum) binnen dat jaar. Ook het hierboven zo geprezen Skrill rekent een "dormancy fee" per maand.
ECC heeft maar 1 punt met VIABUY, dat ze duidelijker moeten communiceren dat je 90 Euro op moet waarderen om 89,70 te betalen aan het begin. Ik heb dit wel geweten- wil je weten waarom? Omdat ik niet zo'n stom rund ben die een prepaid kaart bestel omdat er een advertie op mijn scherm staat. Ik heb bewust gekozen voor een bepaald produkt met bepaalde mogelijkheden.
Een Notaris is alleen nodig voor mensen die asociaal veel geld over die kaart gooien, het is mij tenminste nog niet gelukt om over de 15 duzend per jaar te gaan.
En die kwetsbare groep.. misschien is het inderdaad een uitkomst voor mensen die wat financien te verbergen hebben, dat houd nog niet in dat elke analfabeet zich aan moet melden.
Dat zijn jullie namelijk. Analfabeten. Leer goddomme een keer lezen en bekijk dingen ook eens van de andere kant.
Dat veel financiele diensten afkomstig zijn van uit de UK of Gibraltar, heeft niets met shady of dubieus te maken.. Meer met de zeer aantrekkelijke wetgeving voor financiele bedrijven m.b.t. belasting etc.
Zo'n beetje elke Europese bank en verzekeringsinstelling heeft een hoofdzetel ergens in de UK. Nederland is echt wel een Europese uitzondering met zoveel "nationaal" bankbezit.
Viabuy heeft helmaal niet het recht om zomaar wijzigingen te maken. Er staat duidelijk in de voorwaarden dat ze dit van te voren moeten melden en dat je dan het recht hebt om de kaartrekening gratis op te zeggen als je niet akkoord bent met de nieuwe voorwaarden

Goh, wat zijn jullie toch altijd goed in kankeren.
VIABUY is slechts een naam.
In plaats van zoveel energie in kankeren te stoppen, probeer gewoon eens goed te lezen. En als je dat gedaan hebt, ga dan eens zoeken naar wat belangrijk is, niet alleen dit gekanker van onnozelaars die hun eigen domheid door hun stomheid niet zien.

Beste Joosje en Figen,

Ik heb precies hetzelfde probleem. Kunnen jullie mij a.u.b. laten weten of het bij jullie gelukt is en zo ja/nee, in hoeveel tijd en wat jullie er uiteindelijk voor hebben moeten doen?
Ik ben al 3 weken verder (ze hebben €200 van mij teruggehouden i.v.m. IDV1) en heb talloze mails gestuurd. Ik weet zeker dat ik over de juiste documenten beschik.

Groetjes,
Rachel

Bezoek VIABUY Reviews over VIABUY

Schrijf een reactie op deze review

Stuur me een email als iemand een review schrijft over VIABUY
Stuur me een email als iemand reageert op mijn review
Ik ga akkoord met de Algemene Voorwaarden